poniedziałek, 22 października 2012

Chleb pszenny na zakwasie żytnim- mój debiut


Od rana delektuję się ciszą. Rzadko zdarza się, żebym wstała przed moją córeczką, ale dzisiaj wstałam już po 6 i tym samym, miałam okazję wypić poranną kawkę na siedząco ;)
Ktoś, kto nigdy nie upiekł swojego pierwszego chleba na zakwasie, zapewne mnie wyśmieje, kiedy napiszę, że wręcz rozpiera mnie duma ;) Ale nic nie poradzę na to, że czuję się, jakbym powołała nowe życie ;) 
Pieczenie chleba kusiło mnie od dawna. Do tej pory piekłam często chlebki i bułeczki, ale były to wyłącznie wypieki na drożdżach. Niedawno postanowiłam zaryzykować i stworzyłam swój pierwszy zakwas żytni. Mieliśmy trochę wątpliwości czy na pewno się udał, głównie ze względu na intensywny zapach, ale kiedy zobaczyliśmy efekty, szybko przekonaliśmy się, że zakwas jest właściwy.
Swoje pierwsze dzieło wykonałam na podstawie przepisu na chleb z rozmarynem z Pracowni Wypieków, ale ponieważ chciałam, aby mój pierwszy chleb był tradycyjny, po prostu pominęłam rozmaryn. Chlebek wyszedł po prostu cudowny! Poniżej instrukcja pieczenia, do której ja się stosowałam. Po więcej szczegółów odsyłam do Pracowni Wypieków. 

Składniki i sposób wykonania:
Dzień przed pieczeniem:
50 g zakwasu żytniego
100 g wody
150 g mąki żytniej (użyłam razowej)

Składniki wymieszać, przykryć folią spożywczą i odstawić na 12-18 godzin.

Po tym czasie dodać:
30 g oliwy
180 g wody
1 łyżeczkę soli
1/3 łyżeczkę drożdży suszonych
400-420 g mąki pszennej

Wszystkie składniki wymieszać i wyrobić ciasto. Powinno być ono gładkie i nie może kleić się do rąk. Uformować kulę, nasmarować olejem, przełożyć do miski i przykryć folią spożywczą. Odstawić do momentu podwojenia objętości (ok. 1 godz.). Z wyrośniętego ciasta uformować bohenek i przełożyć do durszlaka wyłożonego ściereczką i posypanego mąką. Odstawić do ponownego wyrośnięcia na 40 min. Piekarnik wraz z blachą nagrzać do 230 st. Wyrośnięty bochenek przełożyć na gorącą blachę i piec przez 10 min. Następnie temp. zmniejszyć do 210 st. i piec kolejne 25-40 min. (piekłam 25 min). Studzić na kratce.
Smacznego!






Przepis dodaję do akcji:

32 komentarze:

  1. gratuluje :) taki własnego wypieku zakwasowiec najlepszy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiewiórko, dziękuję :) Też się o tym przekonałam :) Mam za sobą już trzy bochenki i nie zamierzam na tym poprzestać :)

      Usuń
    2. Ja takie robię i zachęcam!

      Usuń
  2. Uwielbiam domowe chleby na zakwasie, piekę je zdecydowanie za Ci wyszedł! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nigdy nie przypuszczałam, że domowe chleby na zakwasie aż tak różnią się od tych kupionych w sklepie. Tego smaku nie da się z niczym porównać :) Pozdrawiam :)

      Usuń
  3. chętnie użyłabym do moich kanapek:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Gratuluję! Ja mam to jeszcze przed sobą:( Chleb wyszedł super!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mama Alergika, nie ma na co czekać, to wcale nie jest takie trudne :) Dzięki! :)

      Usuń
  5. Muffinkowa Mamo, a co u Ciebie taka cisza na blogu? Mam nadzieję, że wszyscy jesteście zdrowi, a może gdzieś odpoczywacie a ja to przeoczyłam? Spieszę z informacją, że wyróżniłam Twój blog w kolejnej zabawie tym razem Liebster Blog, szczegóły znajdziesz Tutaj http://mamaalergikagotuje.blogspot.com/2012/11/liebster-blog-i-mag-wyrozniona.html, Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mffinkowa Mamo, prześlij mi proszę na adres email kjankowska26@gmail.com, Twój adres do korespondencji. Czeka u mnie niespodzianka dla Ciebie do wysłania!

      Usuń
  6. Ja też wyróżniłam Twojego bloga :)
    http://smakolykialergika.blogspot.com/2012/11/wyroznienie-w-liebster-blog.html
    Chlebek wspaniały :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja również zapraszam do zabawy, z racji podobnych ograniczeń w jedzeniu: http://garnkofilia.blogspot.com/2012/11/liebster-award.html

    OdpowiedzUsuń
  8. Kochane, bardzo dziękuję Wam za wyróżnienia! Z powodu braku czasu, dopiero teraz mogłam je zobaczyć.

    OdpowiedzUsuń
  9. Muffinkowa Mamo, nie wiem, czy jesteś w końcu zainteresowana konkursem z Millą, bo zdobyłaś nagrodę, ale się nie zgłaszasz. Ponieważ jutro chcę załatwić wysyłkę, daj znać do jutra rana, czy chcesz odebrać nagrodę. Jeśli nie, to rozdzielę ją pomiędzy pozostałe uczestniczki. Pozdrawiam, OSa.

    OdpowiedzUsuń
  10. Wygląda super :)

    Zapraszam
    zdrowiezwyboru.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Chciałabym zaprosić Ciebie na stronę znajdzprzepisy.pl oraz do dodania swojego bloga na listę TOP BLOGI, gdzie dołączyło już ponad 1400 blogerów z Polski! Nasze strony są już dostępne w 37 krajach i jesteśmy drugą co do wielkości wyszukiwarką przepisów kulinarnych na świecie!

    Byłoby mi bardzo miło, jakby i Twoje przepisy znalazły się u nas i tym samym trafiły do jeszcze większego grona odbiorców :)
    Aby znaleźć się na liście Top Blogi wystarczy tylko zarejestrować swój blog tutaj: http://www.znajdzprzepisy.pl/dodaj-blog

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  12. My brother suggested I might like this website.
    He was once totally right. This submit actually made my day.

    You can not believe just how so much time I had spent for this info!

    Thank you!

    Here is my website ... review on garcinia cambogia

    OdpowiedzUsuń
  13. Wygląda rewelacyjnie! Istne arcydzieło :-) Mam już ochodztę na samą myśl. Pozdrawiam i dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  14. Korzystając z Pani wiedzy, gdzie w warszawie wykonać testy alergiczne? Mam podejrzenia, że nie toleruję produktów zbożowych, chciałbym to jednak potwierdzić.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ale pysznie wygląda, aż nabrałam ochoty na taki dobry, domowego wypieku chlebek

    OdpowiedzUsuń
  16. Tak z ciakwości, to korzystałaś kiedyś z cateringu dietetycznego? Zastanawiam się, czy faktycznie taki catering przynosi korzyści. W oko wpadła mi oferta https://www.lightbox.pl/catering-dietetyczny-lublin i zastanawiam się nad skorzystaniem z ich usług.

    OdpowiedzUsuń
  17. nie ma to jak tradycyjne wyroby. Uwielbiam dobrą kuchnię i dlatego korzystam ze sprawdzonego cateringu https://heavenhome.pl/catering-na-imprezy-wroclaw/

    OdpowiedzUsuń
  18. Korzystałem z cateringu dietetycznego i nie jestem zbyt zadowolony z jakości jedzenia. Wolę event catering

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo apetyczny ten chleb. Będę kiedyś musiał spróbować, chociaż kuchnia to nie jest moja bajka.
    http://jacek-hydraulik.pl/oferta.php

    OdpowiedzUsuń
  20. Chleb na naturalnym zakwasie to podstawa mojego dzieciństwa. Mimo upływu lat wciąż pamiętam jego zapach i chrupiącą skórkę.

    OdpowiedzUsuń
  21. Cenię tradycyjne wyroby. Ten chleb musi być pyszny https://www.promykfundacja.pl/nasze-dzialania.php

    OdpowiedzUsuń