sobota, 21 kwietnia 2012

Jak zrobić jogurt owsiany? Rewelacja dla wegan i alergików!



Kiedy weszłam na blog Weganie i zobaczyłam tam przepis na jogurt owsiany, wielki uśmiech pojawił się na mojej twarzy. Jogurt? To byłby przełom w mojej diecie, oprócz sera (nie mogę soi), miałabym już wszystkie zamienniki! Z wielkim zapałem i pewną dozą rezerwy, podjęłam się tego wyzwania. Efekt przeszedł moje najśmielsze oczekiwania! Powstały jogurt nie tylko przypomina ten prawdziwy, ale też uważam, że jest tak samo smaczny.

Do jego przygotowania potrzebujemy tylko ziaren owsa lub płatków owsianych i wody. Ja skorzystałam z tej drugiej wersji.
W celu przygotowania jogurtu, wieczorem, zalewamy dowolną ilość płatków owsianych wodą, tak, aby woda wystawała około centymetr ponad wysokość płatków i zostawiamy na noc. Rano, miksujemy całość i odstawiamy w ciepłe, nasłonecznione miejsce. Autorka sugeruje, że idealnym rozwiązaniem jest parapet od słonecznej strony mieszkania. Mimo, że w tym dniu słońca było jak na lekarstwo, tak też zrobiłam.
Ważne jest, aby mikstura znajdowała się szklanej miseczce, aby nie zaszła niepożądana reakcja chemiczna z innym materiałem. Miseczkę przykrywamy talerzykiem, bądź ściereczką i tak zostawiamy na minimum 24 godziny. U mnie taki czas był wystarczający, aby otrzymać jogurt idealny w smaku i kwasowości, ale dotarłam do źródeł, w których jest napisane, że czasami jogurt "dochodzi do siebie" nawet do 3 dni. Co jakiś czas warto zamieszać tę "papkę" i przy okazji sprawdzić czy smak już nam odpowiada. Jeśli tak, jogurt możemy spożyć w dowolny sposób lub włożyć do lodówki, aby nie zrobił się zbyt kwaśny.

Konsystencja mojego jogurtu przypomina gęstą śmietanę. W smaku jest lekko kwaśny i moim zdaniem, idealnie nadaje się do zjedzenia z owocami, zrobienia sosu czosnkowego czy pankejków.
Osobiście jestem zachwycona tym przepisem i dziękuję autorce bloga Weganie, że zamieściła posta z instrukcją, ponieważ posiadanie takiego jogurtu znacznie ułatwi moją kuchenną pracę podczas diety bezmlecznej. Zastanawiam się tylko nad jego kalorycznością?

10 komentarzy:

  1. Ja też strasznie tęsknię za jogurtem i próbowałam już kilku sposobów na zrobienie jogurtu bez mleka, niestety żaden mnie nie zadowolił. A tutaj wygląda mi to bardziej na owsiany zakwas, niż na jogurt?

    OdpowiedzUsuń
  2. A z czego próbowałaś robić?
    Jeśli nie dopuścisz do tego, żeby jogurt zrobił się zbyt kwaśny, to po dodaniu owoców smakuje jak jogurt owocowy z delikatnymi otrębami. Mi bardzo smakował z bananami, chociaż sam też można zjeść, kwestia gustu i podniebienia ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Idę zalać płatki owsiane:) Do tej pory kupowałam coś pomiędzy deserem a jogurtem, jeśli jeszcze tego nie znacie polecam tak dla odmiany. Mój syn to polubił:)
    Kupuję najczęściej tutaj http://www.evergreen.pl/deserjogurt-sivaczek-jagoda-p-715.html
    ale widziałam też w Organic Farmie tyle, że o drugie tyle droższy:(

    OdpowiedzUsuń
  4. Mama Alergika, a zatem czekam na Twoją opinię :)
    Jogurcik na pewno smaczny i rzeczywiście niedrogi. Szkoda tylko, że ma maliny, bo moja Mała też jest na nie uczulona.

    OdpowiedzUsuń
  5. Próbowałam robić na Bebilonie Pepti i mleku słonecznikowym. Ten pierwszy wylałam (totalny syf), a drugi zjadłam, ale do jogurtu to mu było daleko. Może spróbuję z tym owsianym, z nadzieją, że będzie mieć jakieś działanie probiotyczne.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak dla mnie jogurt owsiany- rewelacja :) ale domyślam się, że nie wszystkim zasmakuje. Ja dodałam do niego cukru waniliowego i po prostu rozpływał się w ustach :) Za drugim razem wyszedł mi jeszcze lepszy. Dzisiaj znowu zalewam porcję płatków :)

    OdpowiedzUsuń
  7. he he korzystam z tego samego przepisu, z tego samego źródła :) co z tego wyjdzie jeszcze nie wiem bo to mój pierwszy raz :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam serdecznie, zainteresował mnie ostatnio przepyszny jogurt owsiany i wykonałem go z płatków, a teraz robie kolejny z płatków jaglanych i czuje ze bedzie jeszcze lepszy. Mam tylko pytanie jak wyglada mniej wiecej wartosc odzywcza takiego jogurtu? Chodzi mi o bialko, weglowodany, tłuszcze i blonnik. czy stracił swoją ilosc, bo na tym w sumie mi zalezy, zeby stracił, bo nie moge jesc zbyt wiele blonnika, a taki jogurt jest swietny. pozdrawiam i bede bardzo wdzieczny za odpowiedź

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Konradzie, trudno mi powiedzieć. Nie jestem znawcą w tej dziedzinie, a nie chciałabym Cię wprowadzić w błąd. Jednak moim zdaniem zawartość błonnika nie powinna być mniejsza, niż w samych płatkach owsianych. Dziękuję za odwiedziny :) Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  9. mam pytanie, czy twój jogurt był lekko musujący? Mój- jest i zastanawiam się czy to normalne czy nadaje się do wyrzucenia :(

    OdpowiedzUsuń